Úgy gondolod, hogy semmi szükséged ingatlanosra? Nem állítom, hogy nincs olyan (laikus) ember a Földön, aki önállóan ne tudna sikeres üzletet kötni. Történt már ilyen. Az viszont tény, hogy megfelelő tapasztalat és felkészültség hiányában nagyon döcögős és idegtépő lehet a folyamat (amennyiben egyáltalán 100%-os eredményre vezet).
A cikkben tippeket adok arra vonatkozóan, hogyan válaszd ki a tökéletes szakembert, illetve kitérek arra is, hogy én mivel tudlak támogatni Téged.
Ingatlaneladás egyedül = strapás meló
Már az elején könnyű elvérezni, az ár meghatározásánál. Ha ez nincs helyesen belőve, később szinte lehetetlen korrigálni. A túlárazás szintén a visszájára sülhet el: így folyamatosan árat kell csökkentened, míg végül a reális piaci ár alatt kényszerülsz eladni az ingatlant (úgy, hogy észre sem veszed, hogy rossz üzletet kötöttél).
És igen, muszáj felkészülnöd arra, hogy csörög a telefon. Folyamatosan. 0-24 órában. Ez főként a kezdeti időszakban jellemző. A hívások többsége ingatlanosoktól, illetve komolytalan érdeklődőktől fog érkezni (utóbbiakat meg is kell tudnod szűrni, különben rengeteg időt elfecsérelsz).
Mikor érdemes csökkenteni az árat? Mi az az alsó határ, ami még számodra elfogadható? Az ingatlaneladásnak egy tudatos projektnek kell lennie! Mindenképpen szükséged lesz egy (részletes, több hónapos) „haditervre”, egy kész stratégiára (A, B és esetleg C forgatókönyvvel), amihez a piaci változások napi szintű monitorozása, lekövetése is elengedhetetlen.
Mi az, amire egy tulajdonos egyedül soha nem lesz képes?
Ez alatt a bekezdés alatt rengeteg dolgot fel tudnék sorolni. Ehelyett inkább hozok egy személyes példát. Rengetegszer előfordult velem, hogy csupán körülbelül 30% volt az olyan érdeklődő, aki a hirdetés hatására jött el megnézni a lakást. 70%-ukat viszont úgy sikerült „megcsípni”, hogy kiajánlottam a szóban forgó ingatlant a kollégáknak, akik azt továbbították a saját kereső ügyfeleiknek.
Többek között az Alkotmány utcai lakást is így adtam el elképesztően rövid idő alatt. A kapcsolatok mozgósítása egy hihetetlenül hatékony stratégia, amire nyilván csak egy (hálózati hátterű) ingatlanos képes.
Így, hogy egy egész hálózat áll mögöttem, sokkal könnyebb a dolgom. Az Otthon Centrumos kollégákkal (valamint az adott ingatlanhoz közel eső partnerirodák munkatársaival) nem egymás riválisai, hanem segítői vagyunk. Kiváló az együttműködésünk, együtt még hatékonyabbak vagyunk.
A kiélezett versenyhelyzet és a megváltozott vevői összetétel miatt most nehezített a pálya
Az elmúlt időszakban mintegy a felére zuhant vissza az új érdeklődők száma. A drasztikusan megemelkedett hitelkamatok és a szigorodó feltételek miatt jelentősen leszűkült azoknak a köre, akik hitelből tudnak vásárolni.
A rezsiár-emelkedés és a rekord magas infláció hatására a vevők megfontoltabbak, többször meggondolják, hogy belevágjanak-e a vásárlásba. Inkább azok (a minőségi vevők) vannak jelen a piacon, akik komoly szándékkal rendelkeznek, ugyanakkor ők jóval válogatósabbak és óvatosabbak. Ez pedig alaposan megnehezíti az eladók dolgát. Már az érdeklődők figyelmének megragadása sem egyszerű feladat.
Ha egy kicsit is szemfüles vagy, nem kell azon aggódnod, hogy mellényúlsz
Most van a legjobb időszak arra, hogy megtaláld a megfelelő szakembert! A „kókler” ingatlanosok ideje leáldozott, a kiélezett versenyhelyzetben csak az képes talpon maradni, aki valóban érti a dolgát. Ha még mindig aggódsz azon, hogy nem a megfelelő szakembert választod, fogadd meg a tanácsomat. Ne üres ígéretek alapján dönts, hanem kérd meg az ingatlanost, hogy bizonyítson. Azaz mindenképpen kérj be referenciákat – hol, milyen ingatlant adott el az illető mennyi idő alatt, milyen eredménnyel. Lényegében, mintha egy állásinterjúról lenne szó.
Én ezt kérés nélkül szoktam teljesíteni, mert tudom, hogy a bizalom nem alakul ki magától, ahhoz „valamit le kell tennem az asztalra”. Akár több ingatlanost is megversenyeztethetsz, hogy a legjobbat tudd kiválasztani.
Az ösztöneidre is hallgass (avagy a személyes benyomás jelentősége)
Az előző bekezdéshez kapcsolódóan plusz egy jó tanács. Egy-két telefonbeszélgetésre még nem szabad alapozni. Mindenképpen találkozz a kiszemelt ingatlanossal, és hallgass az ösztöneidre. Milyen az illető kisugárzása? Működik közöttetek „a kémia”?
A személyes benyomást semmi sem helyettesíti, ennek én is hatalmas jelentőséget tulajdonítok. Ez egyébként a többi kolléga bevonásánál is igaz, őket is rá kell venni arra, hogy jöjjenek el és nézzék meg az ingatlant személyesen. Erre elég nagy energiákat szoktam fordítani. Többször tartottam úgynevezett open house-t, amikor elhívtam a kollégákat, és ha arra volt szükség, egy 30 perces előadást tartottam annak érdekében, hogy meggyőzzem őket (szerencsére ez mindig be szokott jönni).
Hogyan lehet most sikeresen eladni?
A jelenlegi nehezített körülmények között hatványozottan igaz, hogy az ingatlaneladás egy teljes munkaidős állás. Nem elég feladni 1-2 hirdetést, a siker érdekében a legmodernebb értékesítési módszereket kell bevetni.
Én nagyon hiszek a közösségi média erejében, amivel – tapasztalataim alapján – „hegyeket lehet megmozgatni”. Kifejezetten hatásosnak tartom az élő tartalmakat: az egyik live videómat például 71 ezren nézték meg (ez a szám még engem is meglepett).
Egy (jó) ingatlanszakértő bevonása mindig komoly hozzáadott értéket jelent.
Egy elhivatott, hozzáértő ingatlanos több mint:
egy ügyfélszolgálatos, aki felkapkodja a telefont,
egy szövegíró, aki elkészíti a hirdetéseket,
egy üzletember, aki profi módon ért az ártárgyaláshoz.
A helyes ár meghatározásától kezdve egészen a tranzakció lezárásáig ott vagyok veled, és biztosítom a folyamat sikerességét – így neked semmit sem kell kockáztatnod.
Itt találsz rólam hiteles referenciákat.