Még csak a 2023-as év elején járunk, – és ugyan nehéz jóslatokba bocsátkozni, – de már most körvonalazódni látszik, hogy idén mire számíthatunk az ingatlanpiacon. Az elmúlt 5-6 évben az eladók nyeregben érezhették magukat, azonban a közelmúltban ez megváltozott. 2022. második felétől a piac lelassult, egyértelműen érezhető volt a kereslet drasztikus csökkenése – az új érdeklődők száma mintegy 50%-kal esett vissza.
Véleményem szerint a 2023-as év sem lesz könnyebb az eladóknak. Aki most szeretne ingatlant értékesíteni, annak alaposan fel kell készülnie, és mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy kitűnjön a versenytárs hirdetések tömegéből.
Csak megfelelően előkészített ingatlant lehet értékesíteni
Te beköltöznél egy koszos, zsúfolt, lomokkal teli lakásba? Az érdeklődők egy olyan álomotthonra vágynak, ahol el tudják képzelni az életüket. Amint az ingatlan eladósorba kerül, gondoskodnod kell arról, hogy a legjobb formájában tündököljön. Az, hogy kitakarítasz, és elpakolod a személyes tárgyaidat, csak az első (vagy inkább a nulladik) lépés.
Érdemes egy minden egyes négyzetcentiméterre kiterjedő, alapos mélytakarítást végezni, valamint egy tisztasági festés is rengeteget dobhat a lakás, ház megjelenésén. Az igazi jolly joker a home staging, ami a megnövekedett érdeklődőszám mellett magasabb eladási árat is generálhat (reális határokon belül). Ilyenkor a megfelelő bútorokkal, berendezési tárgyakkal egy olyan légkört, miliőt teremtünk, ami ellenállhatatlanná teszi a lakást a potenciális vásárlók szemében. Lényegében annak a bizonyos „hűha” faktornak a megteremtéséről van szó.
Marketing nélkül nem megy
Marketing alatt nem azt értem, hogy 2 perc alatt felpakolod az ingatlant 1-2 (esetleg 3) ismertebb hirdetési portálra, aztán karba tett kézzel várod az érdeklődőket. Mindenképpen ajánlott profi szakemberekkel dolgozni, akik:
minél többféle csatornán, minél többféle módon láthatóvá teszik az ingatlant.
kiemelik és megfelelően pozícionálják a hirdetéseket.
a social media felületeket is igénybe veszik (fontos, hogy minél több embert érj el).
az online mellett – kiegészítésként – offline eszközöket is bevetnek (low budget marketing pl. szórólap a környékbeli házakba, eladó tábla kihelyezése).
ismerik a célcsoportot, az érzékekre, érzelmekre is képesek hatni.
Még ha profi marketinges vagy, akkor is van egy dolog, ami biztosan hiányozni fog a sikerhez. Tapasztalataim alapján az érdeklődők 60-70%-a nem a hirdetés által „akad horogra”, hanem kiajánlás útján érkezik. Ehhez mindenképpen szükséged lesz egy olyan ingatlanos segítségére, aki kiterjedt kapcsolatrendszerrel rendelkezik.
Az ördög a részletekben rejlik…
Az ingatlan értékesítés kicsit olyan, mint a főzés. Az alapanyagok minőségétől kezdve a profi technikák ismeretén át a tálalásig minden egyes apró részlet jelentősen befolyásolja a végeredményt.
Néhány hasznos tipp:
A kulcsszó az igényesség: ez a hirdetésekre és magára az eladni kívánt ingatlanra egyaránt vonatkozik
HD minőségű, tűéles, részletgazdag fotókra és pontos alaprajzra van szükség
Azzal biztosan nem lősz mellé, ha videó is készül a hirdetéshez
Így bánj a potenciális vevőkkel
Ami nagyon fontos, az az érzelmi azonosulás kiváltása. Igyekezz akkorra szervezni a bemutatást, amikor a legjobbak a fényviszonyok. Alapvető, hogy mindegy egyes alkalom után kiszellőztetsz! Ügyelj arra, hogy minél több pozitív impulzus érje a potenciális vevőt. A megfelelő illatokkal, hangokkal felcsigázhatod az érzékszerveket: tegyél be halkan egy kellemes zenét, és kapcsold be az elektromos párologtatót.
Az ingatlan bemutatását követő időszakra szintén tudatosan fel kell készülnöd. Az utánkövetés célja, hogy az érdeklődőkből komoly szándékkal rendelkező vásárlók váljanak.
Ez egy kihagyhatatlan mozzanat, hiszen nélküle a bemutatás után a legtöbb esetben véget is érne a történet, csak egy helyben toporognál.
Néhány praktika, ami nálam már bizonyított:
mindig adok egy adatlapot, amit az érdeklődő hazavihet magával
emlékeztető e-mailt küldök a hirdetéssel és a videóra mutató linkkel
48-72 órán belül sor kerül egy telefonos beszélgetésre (ez azért hasznos, mert ilyenkor rengeteg plusz információhoz jutok)
Neked van konkrét stratégiád?
Ingatlaneladás során rengeteg dolgot át kell gondolnod, tudatosan megtervezned. Például pontosan tisztában kell lenned azzal, hogy hogyan fogod lebonyolítani az ártárgyalást, versenyeztetni az árakat, egyszóval elérni, hogy a lehető legelőnyösebben záruljon a tranzakció. Remek értékesítést előmozdító praktika például az, ha a home staging során megvásárolt bútorokat az áralkunál elengeded (így mindenki jól jár).
Ne feledd: a piac most rendkívül árérzékeny, ezért ha túlárazod az ingatlanodat, akkor készülj fel arra, hogy gyakorlatilag lehetetlen lesz eladni. Ez szintén igaz akkor, ha nem vagy felvértezve a megfelelő szakmai tudással. Ide tartozik többek között a lokáció pontos ismerete, és az, hogy képes legyél objektív szemmel tekinteni a lakásra (értékcsökkentő/értéknövelő tényezők).
Vigyázz a turistákkal!
Ingatlan turistának nevezzük azokat az (ál)érdeklődőket, akik már a megtekintés előtt tudják, hogy nem fogják megvásárolni a lakást. Mivel a szándékuk teljesen komolytalan, időrabló tényezők, akiket minél hamarabb, lehetőleg az első kapcsolatfelvétel alkalmával érdemes kiszűrni.
Érdekesség, hogy nemrég az ingatlan „turisták” egy új csoportja jelent meg tömegesen a piacon. Ők azok, akik még nem adták el a saját házukat, lakásukat, de már az újat keresik. Helyzetükből adódóan egyértelmű, hogy bár úgy gondolják, mégsem jelentenek fizetőképes keresletet. Az eladók nem szívesen várnak bizonytalan ideig egy lehetséges vevőjelöltre, aki bármikor meggondolhatja magát.
A cikk elolvasása után valószínűleg számodra is egyértelmű, hogy az ingatlaneladás egy rendkívül komplex, sokoldalú és időigényes projekt, amit 2023-ban muszáj jól csinálnod. Azonban az sem mindegy, hogy milyen szakembert bízol meg a feladattal.
Beszéljenek helyettem az ügyfeleim: a referenciáimat itt találod.