Készen állsz arra, hogy eladd a házadat, lakásodat, de nem tudod, hogyan csináld? Valószínűleg nem vagy egyedül. A sikeres adásvételig vezető út rengeteg, egy laikus számára bonyolult és szövevényes tényezőt foglal magában. Ha valamelyik hiányzik az alábbi 7 közül, szinte biztos, hogy a várt eredmény elmarad.
#1 A piac átfogó ismerete
A piac folyamatosan változik, ami különösen igaz a jelenlegi szeszélyes gazdasági környezetben. A kereslet, a kínálat, az igények és az eladási árak tekintetében most szinte egyik napról a másikra 180 fokos fordulat következhet be. Ráadásul hiába szánsz rengeteg időt és energiát a tájékozódásra, még akkor sem biztos, hogy képben leszel.
Sajnos az internetes médiumokban közzétett cikkek célja gyakran csupán a kattintás generálás, így az ott olvasható információk nem mindig fedik le teljesen a valóságot. Úgy gondolom, a „frontvonalban” kell lenned ahhoz, hogy hitelesen, – a saját tapasztalataid alapján – tudj valósághű képet kapni a piac aktuális helyzetéről.
#2 Az ingatlan felkészítése az eladásra
Mindent meg kell tenned azért, hogy az ingatlan vonzó legyen a potenciális vásárlók szemében. Az tényleg csak a minimum, hogy kitakarítasz és elpakolod a személyes tárgyakat. A kisebb-nagyobb hibákat is érdemes ellenőrizni és javítani. A falon lévő foltok, repedések vagy egy csöpögő csap könnyen agyoncsaphatja az összképet.
A home staging egy titkos fegyver az eladók kezében. Megfelelő bútorokkal és dekorációs elemekkel az ingatlan értéke is növelhető, azaz a vásárlók több pénzt hajlandóak majd kiadni a lakásért. Persze az sem elhanyagolható előny, hogy az ilyen ingatlanok általában kevesebb időt töltenek a piacon. A home staging során az átlagos vevő, pontosabban az adott célcsoport (például fiatal párok) ízlését és preferenciáit kell figyelembe venned.
#3 Ideális árazás
A legtöbb eladó az árazásnál szokott csúnyán elvérezni. Nem csoda, hiszen az egyik legnehezebb lépésről van szó. Ha felmész a népszerű ingatlanos portálokra, rengeteg túlárazott házat, lakást fogsz találni. Nagyon fontos szem előtt tartanod, hogy ezek hirdetési, nem pedig tényleges eladási árak! Ha csupán ezekből indulsz ki, durván mellélőhetsz.
Ha az értékesítést végképp nem szeretnéd ingatlanosra bízni, akkor is javasolt legalább az értékbecslést szakemberrel elvégeztetni! A tulajdonossal egyeztetve én mindig többféle árat szoktam meghatározni a különböző eladási forgatókönyvek függvényében (álom ár, reális ár, pesszimista ár).
#4 Megkapó hirdetési szöveg és profi fotók
Te elmennél egy randira ápolatlan megjelenéssel? És, (a biztos lebukás tudatában) képes lennél hazudni azért, hogy jobb fényben tüntesd fel magad? Egy „szűkszavú”, rossz minőségű képekkel rendelkező (vagy éppen kép nélküli) ingatlanhirdetés hasonló hatást válthat ki. A jól megírt hirdetési szöveg érzelmeket generál és cselekvésre ösztönöz. Mindezt anélkül, hogy valótlant állítana!
A párkeresős példánál maradva: ha egy randi oldalra előnytelen fotót töltesz fel magadról, 100%, hogy kevesebb üzenetet fogsz kapni (vagy egyáltalán nem lesz érdeklődő). Az eladni kívánt lakás iránt is úgy kelthetsz vágyat, ha vizuálisan a legjobb formáját mutatod meg. A nagy látószögű, minél több részletet bemutató (HDR) fotók éppen ezért elengedhetetlenek.
#5 A megfelelő hirdetési platformok kiválasztása
Ingatlan.com, Jófogás, Facebook Marketplace – a legnépszerűbb hirdetési lehetőségeket valószínűleg senkinek sem kell bemutatnom. Egy jó tanács: ha a hirdetés kiemeléséről van szó, ne fukarkodj – hidd el, megéri napi 1-2 kávé ára.
Amennyiben azt szeretnéd, hogy a lakás mihamarabb gazdára találjon, az online eszközöket offline alternatívákkal érdemes kombinálnod (például molinó kihelyezése). Egy céltudatos marketing terv ilyenkor szintén óriási segítség. Már hazánkban is egyre népszerűbbek az úgynevezett open house események, amikor több érdeklődő tekintheti meg az ingatlant egy időben.
#6 Objektivitás és határozott, nyílt, proaktív kommunikáció
Az objektivitás elengedhetetlen, ezért jobb, ha az érzelmeidet kivonod az egyenletből, és otthonod eladását pusztán üzleti tranzakcióként fogod fel. Erre érthető okokból kifolyólag csak nagyon kevés lakástulajdonos képes!
Az ingatlaneladás nem introvertáltaknak való! Nagyon sokat kell majd beszélned, egyeztetned már az elejétől kezdve. Sokaknak nehézséget okoz a vevők előszűrése, azaz annak kiderítése, hogy valóban komoly szándékról van-e szó. Erre nagyon jó módszer például az, ha megkérdezed, mi ragadta meg az illető figyelmét az ingatlan kapcsán, miért érzi úgy, hogy az megfelelő lenne a számára.
A potenciális vevőknek szükségük van arra, hogy pontos információkat kapjanak az ingatlanról, illetve az adásvétel menetéről. Lehet, hogy ezen áll vagy bukik majd a bizalom, és így a tranzakció sikere. Az ártárgyalásnál kiemelten fontos az asszertivitás, a határozott fellépés – ha ez nincs meg, eladóként akár milliókat bukhatsz.
#7 A részletekre való aprólékos odafigyelés
Az ingatlaneladás vélhetően életed legnagyobb értékű tranzakciója, mely során rengeteg a banánhéj, amin el lehet csúszni. Néhány példa: hirdetési képek minősége, sorrendje, méretarányos alaprajz, leírás, pozicionálás, reagálási/válaszadási idő stb. Az elmúlt 10 évben több tucat ház, lakás talált gazdára a segítségemmel, így a folyamat nekem már rutinból megy. Aki viszont életében nem csinált ilyet, úgy érezheti, totálisan elvész a tengernyi részlet között. Ahhoz, hogy gyorsan, a lehető legjobb áron értékesítsd az adott házat vagy lakást, egyetlen lépés vagy apróság sem maradhat ki!
Úgy érzed, egyedül nem megy? Szeretnéd a legtöbbet kihozni az értékesítésből? Sokszorozd meg a sikeres eladás esélyét egy profi ingatlanközvetítővel! 3-féle csomagajánlatom között Te is biztosan megtalálod a számodra megfelelőt.
Beszéljük át ingatlanod értékesítését egy
INGYENES konzultáció keretein belül!